Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Rezultaty pracy intelektualnej

Organizacja wiodąca: Wyższa Szkoła Turystyki i Ekologii

  • 24 godziny międzynarodowego szkolenia kadry konsorcjum w zakresie cyfryzacji edukacji akademickiej – program i szkolenie pilotażowe
  • 12 godzin szkolenia międzynarodowego - on-line dla kadry konsorcjum w zakresie cyfryzacji edukacji akademickiej
  • 10 godzin wewnętrznych szkoleń w każdej instytucji konsorcjum, na temat tworzenia cyfrowych narzędzi i pomocy dydaktycznych
  • Przeszkolenie minimum 20 uczestników konsorcjum

 

Podniesienie kompetencji cyfrowych i umiejętności adaptowania istniejących materiałów dydaktycznych dostosowanych do edukacji zdalnej lub tworzenie nowych było głównym celem projektu oraz najważniejszą potrzebą edukacyjną przed jaką stanęli wykładowcy akademiccy, zmuszeni sytuacją pandemiczną do przejścia na nauczanie zdalne. Grupami docelowymi tego rezultatu byli uczestnicy konsorcjum. Pośrednimi grupami w przyszłości będą także akademiccy nauczycieli spoza konsorcjum, który będą chcieli skorzystać z dorobku projektu. Elementy innowacyjne - to nowatorskie szkolenia, nowe nieistniejące jeszcze pomoce dydaktyczne do prowadzenia zajęć jakie powstaną podczas szkoleń. To także programy szkoleń cyfryzacyjnych, które są dopasowane do konkretnej grupy odbiorców. Jednakże obok rezultatów namacalnych w postaci programów szkolenia i powstałych pomocy dydaktycznych, najważniejszym rezultatem będzie ten niematerialny w postaci wzrostu kompetencji uczestników szkoleń i podniesieniu poziomu dopasowania ich kompetencji do potrzeb edukacyjnych, wynikających z konieczności pracy on-line. Realizacja tego rezultatu ma wpływ na podniesienie jakości nauczania w instytucjach partnerskich, poszerzenie oferty edukacyjnej, zwiększenie komfortu pracy wykładowców, podniesienie motywacji do uczenia się u studentów, jak również przeciwdziałanie poczuciu nieadekwatności oraz zaburzenia motywacji do pracy i wypalenia zawodowego wykładowców. Rezultat jest opisany i udostępniony online w formule open access. Będzie mógł po niewielkich adaptacjach być wykorzystany przez inne instytucje edukacyjne i osoby nim zainteresowane. Rezultat jest dostępny w języku angielskim. 

więcej o Organizacja wiodąca: Wyższa Szkoła Turystyki i Ekologii

Organizacja wiodąca: Uniwersytet Jagielloński

  • 1 międzynarodowy program studiów dla specjalności programu studiów pt: „Ekspert do spraw polityki bezpieczeństwa oraz współpracy w basenie Morza Śródziemnego”

 

Międzynarodowy program studiów dla modułu edukacyjnego na specjalności „Ekspert do spraw polityki bezpieczeństwa oraz współpracy w basenie Morza Śródziemnego” jest tłem realizowania głównego celu projektu jakim jest podniesienie kompetencji cyfrowych kadry akademickiej. Jednakże, ponieważ temat nowego modułu studiów okazał atrakcyjny dla wszystkich instytucji partnerskich, liczymy na to, że stanie się motorem motywacyjnym do zmierzenia się z koniecznością cyfryzacji procesu nauczania oraz wytwarzania narzędzie i pomocy dydaktycznych do niego. Lider projektu, UJ, wprowadzał do swojej oferty akademickiej nowy kurs "Dylematy wielokulturowości i pluralizmu w regionie Morza Śródziemnego", natomiast poszczególni partnerzy konsorcjum wprowadzili wybrane jego elementy do swojej oferty edukacyjnej. Grupą docelową bezpośrednią byli uczestnicy konsorcjum - kadra akademicka, natomiast pośrednią - studenci którzy uczeni byli zgodnie z wytycznymi tego rezultatu. Innowacyjnością dla tego rezultatu jest on sam, gdyż kurs stanowi zalążek nowatorskiego programu studiów oraz jego adaptacje, jakie poczynią partnerzy, aby dostosować jego wybrane elementy do potrzeb swoich uczelni. Przy tworzeniu tego rezultatu wykorzystana została wymiana dobrych praktyk i korzystanie z doświadczeń innych członków konsorcjum. Dzięki partnerom, którzy już w przeszłości posiadali ścisłe kontakty z nieunijnymi krajami Basenu Morza Śródziemnego i podzielili  się swoimi doświadczenia, UJ-owi - jako liderowi, pomoże to uczynić program studiów realistycznym, ciekawym i dostosowanym do współczesnej rzeczywistości.

więcej o Organizacja wiodąca: Uniwersytet Jagielloński

Organizacja wiodąca: Universidad de Sevilla

  • Sylabusy - do wybranych kursów w ramach planowanej specjalności

 

Wdrażanie tego rezultatu było związane z przygotowaniem i opracowaniem poszczególnych kursów dla modułu studiów. Zgodnie z wytycznymi ministerstwa szkolnictwa wyższego (w Polsce i adekwatnych organów w krakach partnerstwa) i zgodnie z zaleceniami o ECTS, każdy moduł obejmuje co najmniej 210 godzin dydaktycznych, co przy podziale średnio na 15 lub 30 godzinne kursy (wykłady i warsztaty), miało dawać  potrzebę opracowania ok 13-15 kursów.  Planowano opracowanie pełnego programu studiów oraz sylabusów do 5-7 kursów (w Polsce) oraz po 1-3 kursy w instytucjach partnerskich. W rzeczywistości wykonano 14 sylabusów. Wybór kursów do opracowania zostanie dokonany dopiero wówczas gdy powstanie program studiów. Zaczęto już prowadzić wstępne rozmowy o jego komponentach, ale nie są jeszcze one doprecyzowane, gdyż jest to jeden z celów tego projektu. Grupy docelowe - uczestnicy konsorcjum oraz długoterminowo - inne uczelnie i akademicy, którzy zechcą skorzystać z rezultatów projektu i wdrażając nowy moduł w swoich  instytucjach.

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Program Erasmus+

Numer projektu: 2020-1-PL01-KA226-HE-095909

KA2 - Współpraca na rzecz innowacji i wymiany dobrych praktyk
KA226 - Partnerstwa na rzecz gotowości do edukacji cyfrowej

Początek projektu: 01.03.2021
Zakończenie projektu: 31.08.2023

Materiały zostały zrealizowane przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej w ramach programu Erasmus+. Odzwierciedlają jedynie stanowisko ich autorów i Komisja Europejska oraz Narodowa Agencja Programu Erasmus+ nie ponoszą odpowiedzialności za jej zawartość merytoryczną. Materiały są bezpłatne.

 

 

 

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Rezultaty pracy intelektualnej

Organizacja wiodąca: Wyższa Szkoła Turystyki i Ekologii

  • 24 godziny międzynarodowego szkolenia kadry konsorcjum w zakresie cyfryzacji edukacji akademickiej – program i szkolenie pilotażowe
  • 12 godzin szkolenia międzynarodowego - on-line dla kadry konsorcjum w zakresie cyfryzacji edukacji akademickiej
  • 10 godzin wewnętrznych szkoleń w każdej instytucji konsorcjum, na temat tworzenia cyfrowych narzędzi i pomocy dydaktycznych
  • Przeszkolenie minimum 20 uczestników konsorcjum

 

Podniesienie kompetencji cyfrowych i umiejętności adaptowania istniejących materiałów dydaktycznych dostosowanych do edukacji zdalnej lub tworzenie nowych było głównym celem projektu oraz najważniejszą potrzebą edukacyjną przed jaką stanęli wykładowcy akademiccy, zmuszeni sytuacją pandemiczną do przejścia na nauczanie zdalne. Grupami docelowymi tego rezultatu byli uczestnicy konsorcjum. Pośrednimi grupami w przyszłości będą także akademiccy nauczycieli spoza konsorcjum, który będą chcieli skorzystać z dorobku projektu. Elementy innowacyjne - to nowatorskie szkolenia, nowe nieistniejące jeszcze pomoce dydaktyczne do prowadzenia zajęć jakie powstaną podczas szkoleń. To także programy szkoleń cyfryzacyjnych, które są dopasowane do konkretnej grupy odbiorców. Jednakże obok rezultatów namacalnych w postaci programów szkolenia i powstałych pomocy dydaktycznych, najważniejszym rezultatem będzie ten niematerialny w postaci wzrostu kompetencji uczestników szkoleń i podniesieniu poziomu dopasowania ich kompetencji do potrzeb edukacyjnych, wynikających z konieczności pracy on-line. Realizacja tego rezultatu ma wpływ na podniesienie jakości nauczania w instytucjach partnerskich, poszerzenie oferty edukacyjnej, zwiększenie komfortu pracy wykładowców, podniesienie motywacji do uczenia się u studentów, jak również przeciwdziałanie poczuciu nieadekwatności oraz zaburzenia motywacji do pracy i wypalenia zawodowego wykładowców. Rezultat jest opisany i udostępniony online w formule open access. Będzie mógł po niewielkich adaptacjach być wykorzystany przez inne instytucje edukacyjne i osoby nim zainteresowane. Rezultat jest dostępny w języku angielskim. 

więcej o Organizacja wiodąca: Wyższa Szkoła Turystyki i Ekologii

Organizacja wiodąca: Uniwersytet Jagielloński

  • 1 międzynarodowy program studiów dla specjalności programu studiów pt: „Ekspert do spraw polityki bezpieczeństwa oraz współpracy w basenie Morza Śródziemnego”

 

Międzynarodowy program studiów dla modułu edukacyjnego na specjalności „Ekspert do spraw polityki bezpieczeństwa oraz współpracy w basenie Morza Śródziemnego” jest tłem realizowania głównego celu projektu jakim jest podniesienie kompetencji cyfrowych kadry akademickiej. Jednakże, ponieważ temat nowego modułu studiów okazał atrakcyjny dla wszystkich instytucji partnerskich, liczymy na to, że stanie się motorem motywacyjnym do zmierzenia się z koniecznością cyfryzacji procesu nauczania oraz wytwarzania narzędzie i pomocy dydaktycznych do niego. Lider projektu, UJ, wprowadzał do swojej oferty akademickiej nowy kurs "Dylematy wielokulturowości i pluralizmu w regionie Morza Śródziemnego", natomiast poszczególni partnerzy konsorcjum wprowadzili wybrane jego elementy do swojej oferty edukacyjnej. Grupą docelową bezpośrednią byli uczestnicy konsorcjum - kadra akademicka, natomiast pośrednią - studenci którzy uczeni byli zgodnie z wytycznymi tego rezultatu. Innowacyjnością dla tego rezultatu jest on sam, gdyż kurs stanowi zalążek nowatorskiego programu studiów oraz jego adaptacje, jakie poczynią partnerzy, aby dostosować jego wybrane elementy do potrzeb swoich uczelni. Przy tworzeniu tego rezultatu wykorzystana została wymiana dobrych praktyk i korzystanie z doświadczeń innych członków konsorcjum. Dzięki partnerom, którzy już w przeszłości posiadali ścisłe kontakty z nieunijnymi krajami Basenu Morza Śródziemnego i podzielili  się swoimi doświadczenia, UJ-owi - jako liderowi, pomoże to uczynić program studiów realistycznym, ciekawym i dostosowanym do współczesnej rzeczywistości.

więcej o Organizacja wiodąca: Uniwersytet Jagielloński

Organizacja wiodąca: Universidad de Sevilla

  • Sylabusy - do wybranych kursów w ramach planowanej specjalności

 

Wdrażanie tego rezultatu było związane z przygotowaniem i opracowaniem poszczególnych kursów dla modułu studiów. Zgodnie z wytycznymi ministerstwa szkolnictwa wyższego (w Polsce i adekwatnych organów w krakach partnerstwa) i zgodnie z zaleceniami o ECTS, każdy moduł obejmuje co najmniej 210 godzin dydaktycznych, co przy podziale średnio na 15 lub 30 godzinne kursy (wykłady i warsztaty), miało dawać  potrzebę opracowania ok 13-15 kursów.  Planowano opracowanie pełnego programu studiów oraz sylabusów do 5-7 kursów (w Polsce) oraz po 1-3 kursy w instytucjach partnerskich. W rzeczywistości wykonano 14 sylabusów. Wybór kursów do opracowania zostanie dokonany dopiero wówczas gdy powstanie program studiów. Zaczęto już prowadzić wstępne rozmowy o jego komponentach, ale nie są jeszcze one doprecyzowane, gdyż jest to jeden z celów tego projektu. Grupy docelowe - uczestnicy konsorcjum oraz długoterminowo - inne uczelnie i akademicy, którzy zechcą skorzystać z rezultatów projektu i wdrażając nowy moduł w swoich  instytucjach.

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Pliki do pobrania
pdf
Democracy-Migration-Security Nexus in the Mediterranean
pdf
Mediterranean Basin Countries: Societies, Politics, and Economics
pdf
Postcolonial relations in the Mediterranean. Cultural perspective
pdf
Geopolitics of Eastern Mediterranean Basin
pdf
Human Rights in International Politics
pdf
Advanced European Union Law
pdf
Africa e Mediterraneo
pdf
International History of the Balkans
pdf
International History and Politics of the Middle East
pdf
The Western Mediterranean Arc: infrastructures and connectivity
pdf
Geopolitical tensions versus cooperation between Europe and Africa
pdf
Human migrations in the area of the Strait of Gibraltar
pdf
Nature protection and environmental cooperation in the Mediterranean
pdf
Tourism and sustainable development in the Mediterranean regions

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Organizacja wiodąca: Uniwersytet Jagielloński

  • Minimum 16 e-materiałów dydaktycznych w formie cyfrowej (e-wykłady, e-tutoriale, e-prezentacje, e-autoewaluacje, etc)

 

W oparciu o kompetencje nabyte podczas szkoleń z zakresu kompetencji cyfrowych, przeprowadzonych w czasie trwania projektu (zarówno w formie szkoleń on-line, jak i stacjonarnie - podczas Szkoły letniej, zorganizowanej przez WSTE w Suchej Beskidzkiej w czerwcu 2022 r.) uczestnicy konsorcjum, będący pracownikami naukowo-dydaktycznym Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, Uniwersytetu w Padwie (Włochy) oraz Uniwersytetu w Sewilli (Hiszpania) opracowali materiały dydaktyczne w formie cyfrowej (e-materiały). W sumie powstało 19 e-materiałów, które dotyczą szeroko pojętej problematyki regionu śródziemnomorskiego. Obejmują one zarówno e-wykłady i e-prezentacje, opracowane przede wszystkim przy użyciu programu Prezi, a także e-autoewaluacje, przy wykorzystaniu różnych kryteriów sprawdzania wiedzy (quizów, pracy z tekstem, materiałów do indywidualnej pracy z materiałem wideo, etc.).

Opracowane materiały obejmują pięć bloków tematycznych, które mogą być prowadzone w formie osobnych modułów (kursów). W szczególności są to:

  • 1) Postkolonializm w basenie Morza Śródziemnego / Post-Colonial Dilemmas, Identity and Artistic Creativity. The case of Afrodescendants in Italy and in Portugal (3 e-wykłady i materiały do indywidualnej pracy studenta)
  • 2) Polityka wielokulturowości i prawa człowieka w basenie Morza Śródziemnego (The Securitization of Intercultural Dialogue in the Mediterranean, Cultural Diversity and Private Internationality Law; Conditionality and Human Rights in the Mediterranean Policy, The Enclave-Cities of Ceuta and Melilla and Their Role in Immigration Pressure from the Maghreb to the EU)
  • 3) Polityka UE w basenie Morza Śródziemnego (External relations and Mediterranean policy, EU and Western Balkans, The Turning Point of the 1980s in Euro-Mediterranean Relations
  • 4) Polityka śródziemnomorska Francji / France's Mediterranean Policy (3 e-prezentacje i praca indywidualna z tekstem+pytania);
  • 5) Polityka zrównoważonego rozwoju i turystyki w regionie śródziemnomorskim (The Intercontinental Biosphere Reserve of the Mediterranean Andalusia (Spain)-Morroco, Evolution of the factors that explain the spatial distrubution of tourism in the Mediterranean area; Conception and insertion of the Mediterranean Arc, History of Development in the Middle East and North Africa) .

Opracowane materiały mogą być wykorzystywane w czasie zajęć dydaktycznych prowadzonych zarówno w formie on-line, jak i stacjonarnie. Wykładowcy UJ korzystali z nich w czasie pilotażowego kursu uruchomionego w Instytucie Studiów Europejskich UJ w roku akademickim 2022/2023 pt. Dylematy wielokulturowości i pluralizmu w regionie Morza Śródziemnego. Koledzy z uniwersytetu w Padwie posłużyli się natomiast e-materiałami przy prowadzeniu zajęć z przedmiotów International History of the Balkans, International History of the Middle East, International relations after 1990, EU Law – advanced oraz Human rights in International Politics, w ramach specjalności na studiach magisterskich MA Program International relations and diplomacy oraz Human rights and multilevel governance. Wykładowcy z Uniwersytetu w Sewilli korzystali z kolei z opracowanych materiałów przy prowadzeniu zajęć z przedmiotów Geography of Europe, Geography of Andalusia, a także Regional Development and Tourism in Andalusia, Territory, Tourism, and Sustainable Development oraz Geographical Analysis of Tourism in Andalusia na kierunku Geography and Territory Management, oraz Tourism.

Wszystkie materiały autorskie zostały udostępnione w formie Open Access, zarówno na stronie internetowej projektu https://dg-med.project.uj.edu.pl/, jak i na platformie rezultatów programu Erasmus+. W tej formie są one dostępne zarówno dla wykładowców akademickich prowadzących m.in. zajęcia z takich przedmiotów jak: Polityka UE w basenie Morza Śródziemnego, Państwa Basenu M. Śródziemnego: społeczeństwa, polityka, gospodarka, Wielokulturowość Włoch, Różnorodność kulturowa Półwyspu Iberyjskiego, Prawa człowieka, Stosunki międzynarodowe, Polityka wielokulturowości w basenie Morza Śródziemnego (itp.), a także dla nauczycieli, studentów i wszystkich zainteresowanych problematyką śródziemnomorską.

Materiały dydaktyczne / learning materials

Joanna Sondel-Cedarmas:

Karolina Golemo

Tadeusz Kopyś

Elena Calandri

Diego Zannoni

Benedetto Zaccaria

Pietro de Perini 

​Francesco Saverio Leopardi

Reyes González Relaño

Javier López-Otero

Jesús Ventura-Fernández

Jesús Gabriel Moreno

 

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Organizacja wiodąca: Wyższa Szkoła Turystyki i Ekologii

  • 1 międzynarodowy, opracowany w formie cyfrowej przewodnik metodyczny do programu zawierający komentarze do e-wykładów (min. 20 stron)

 

Podręcznik metodyczny dla wykładowców został pomyślany jako pomoc dla nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia na kierunku Studia Śródziemnomorskie, których utworzenie jest planowane w najbliższej przyszłości w Instytucie Studiów Europejskich UJ. Zastosowanie formy przewodnika metodycznego, która jest popularna w edukacji szkolnej, natomiast rzadko spotykana na poziomie akademickim, jest rozwiązaniem nowatorskim. Podręcznik został przygotowany przez nauczycieli akademickich z Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, przy współpracy z wykładowcami z partnerskich uniwersytetów w Padwie (Włochy), Sevilli (Hiszpania) oraz Wyższej Szkoły Turystyki i Ekologii w Suchej Beskidzkiej. Autorzy starali się w nim uwzględnić interdyscyplinarny charakter studiów, wynikający ze specyfiki regionu Morza Śródziemnomorskiego, wzbogacając go o opis narzędzi cyfrowych, które pozwolą uatrakcyjnić formę materiałów dydaktycznych, używanych zarówno w nauczaniu stacjonarnym, jak i on-line. Podręcznik składa się z dwóch części: 1) dotyczącej kompetencji cyfrowych, w szczególności narzędzi, które mogą zostać wykorzystane podczas wykładów online oraz przy przygotowywaniu materiałów dydaktycznych oraz 2) scenariuszy zajęć dotyczących szeroko pojętej problematyki regionu Morza Śródziemnego, zawierających zalecenia do prowadzenia e-wykładów, z uwzględnieniem opisów tak zwanych dobrych praktyk. Proponowane scenariusze zajęć dotyczą różnych aspektów basenu Morza Śródziemnego, ze szczególnym uwzględnieniem polityk UE w regionie, zarówno z perspektywy historycznej, politologicznej, prawnej, jak i socjologiczno - kulturowej. Poruszono w nim również kwestie związane z problematyką migracji, polityki sąsiedztwa i bezpieczeństwa UE, wielokulturowości i praw człowieka, relacji euro-śródziemnomorskich, a w szczególności polityk UE wobec Bałkanów Zachodnich, Turcji, oraz Afryki Północnej. Uwzględniono także kwestie relacji postkolonialnych w perspektywie kulturowej na przykładzie Hiszpanii, Włoch i Portugalii, oraz turystyki w regionie. W zamierzeniu Autorów, takie ujęcie ma pozwolić na wprowadzanie studentów w specyfikę regionu Morza Śródziemnego w całej jego złożoności, z uwzględnieniem charakterystyki zarówno europejskich, jak i południowych krajów tego obszaru, oraz pozwolić lepiej zrozumieć zjawiska i procesy zachodzących w tym regionie. Każdy z podanych scenariuszy, oprócz krótkiej charakterystyki modułu, z uwzględnieniem celów metodologicznych, podaniem czasu poświęconego na jego realizację oraz formy (wykład lub seminarium), zawiera także opis stosowanych metod nauczania, zalecanej bibliografii, pozwalającej nauczycielom przygotować się do zajęć, a także przydatne linki do materiałów audiowizualnych, które mogą być wykorzystane w czasie zajęć. Podano także zalecaną formę sprawdzania wiedzy studentów. W znakomitej większości podane scenariusze zostały przetestowane w czasie pilotażowego kursu, uruchomionego w Instytucie Studiów Europejskich w II semestrze roku akademickiego 2022/2023 pt. Dylematy wielokulturowości i pluralizmu w regionie Morza Śródziemnego. Oprócz kursów śródziemnomorskich niniejszy przewodnik może być przydatny w procesie dydaktyki zarówno na studiach licencjackich, jak i magisterskich, w przygotowaniu zajęć z takich przedmiotów jak Relacje międzykulturowe, Stosunki międzynarodowe czy Historia integracji europejskiej, etc. W szerszej perspektywie może być także używany przez nauczycieli szkół średnich, chcących wprowadzić uczniów w specyfikę regionu śródziemnomorskiego.

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Organizacja wiodąca: Universita' degli studi di Padova

  • 1 międzynarodowy, opracowany w formie cyfrowej e-skrypt dla studentów zawierający między innymi - komentarz naukowy do tematu zajęć, pytania kontrolne do autoewaluacji, proponowaną bibliografię służącą samokształceniu i poszerzeniu wiadomości (min. 40 stron)

 

Planowany w najbliższej przyszłości nowy program studiów śródziemnomorskich na Uniwersytecie Jagiellońskim (czyli w instytucji koordynatora projektu), jak również implementacja modyfikacji do istniejącej oferty dydaktycznej dotyczącej obszaru śródziemnomorskiego (w instytucjach partnerskich, czyli na uniwersytetach w Padwie i Sewilli) wymaga zapewnienia odpowiedniego wsparcia dla studentów w procesie kształcenia. Rezultat 06 projektu to stworzenie specjalnego podręcznika (w formie elektronicznej), mającego wspomagać studentów i studentki podczas samodzielnego zdobywania i poszerzania wiedzy. Ten e-podręcznik ma być również wsparciem dydaktycznym dla uczestników pilotażowego kursu Dylematy wielokulturowości i pluralizmu w regionie Morza Śródziemnego na UJ, który powstał w ramach projektu DG_MED i stanowi pierwszy krok do skonstruowania pełnego programu studiów śródziemnomorskich. W przyszłości planowane jest wprowadzenie tego modułu w wersji angielskiej online, z udziałem wykładowców i wykładowczyń z uczelni partnerskich. Zakłada się więc, że studenci znaczną część pracy będą wykonywać samodzielnie, traktując spotkania z wykładowcami jako tutorial wspierający ich proces nauczania. Ponieważ moduł ma z założenia charakter innowacyjny i nowatorski, zadbano o koherentne narzędzie dydaktyczne dla studentów, którzy w przypadku tego rezultatu (O6) są bezpośrednią i główną grupą docelową. Wytwarzanie rezultatu 06 dało też kadrze akademickiej możliwość udoskonalenia swoich kompetencji cyfrowych, nabytych w czasie szkoleń zorganizowanych w ramach projektu.

Stworzony w języku angielskim interdyscyplinarny e-podręcznik nosi tytuł “New dimensions of Mediterranean studies: a multidisciplinary approach for experts in security and cooperation in the Mediterranean”. Jest on jednym z głównych rezultatów projektu i efektem owocnej współpracy między czterema zespołami. Stanowi kompilację dwunastu mini-artykułów naukowych dotyczących kwestii politycznych, społecznych, kulturowych, gospodarczych, prawnych i humanitarnych, osadzonych w kontekście śródziemnomorskim. Centralnymi obszarami, na których koncentrują się autorzy i autorki tekstów, są bezpieczeństwo, współpraca i wzajemne wpływy pomiędzy krajami basenu Morza Śródziemnego. Obszar śródziemnomorski jest tutaj rozumiany zarówno jako region geopolityczny, jak i przestrzeń społeczno-kulturowa. Każdy z rozdziałów podręcznika związany jest z konkretnym kursem prowadzonym na uczelniach partnerskich (a także z kursami już prowadzonymi oraz planowanymi na UJ). Podręcznik oferuje zatem studentom zestaw syntetycznych tekstów dotyczących istotnych aspektów wybranego zagadnienia. Zawiera nie tylko odniesienia bibliograficzne do danego rozdziału, ale również szerszą bibliografię mającą ułatwiać dalsze zgłębianie podjętej w tekście problematyki. Osobnym elementem są zawarte w części rozdziałów rekomendacje dotyczące materiałów audiowizualnych przydatnych w procesie kształcenia. Każdy z rozdziałów zawiera też na końcu pytania autoewaluacyjne wspierające uczniów w przygotowaniu do egzaminu końcowego. Stworzony w ramach rezultatu 06 e-podręcznik może okazać się szczególnie przydatny dla studentów i naukowców z Europy Środkowo-Wschodniej, gdzie studia śródziemnomorskie dopiero zaczynają się rozwijać w uniwersyteckiej ofercie dydaktycznej.

Pozytywna dynamika współpracy w ramach projektu umożliwiła kontynuację prac podjętych w trakcie przygotowywania rezultatu 06. Podczas spotkań zespołu i wydarzeń upowszechniających (konferencje, warsztaty) zachodziła wymiana doświadczeń badawczych i materiałów dydaktycznych, która w pełni potwierdziła wartość i wyzwania płynące z szerokiego interdyscyplinarnego podejścia do analiz obszaru śródziemnomorskiego. Szczególnie owocne były spotkania badaczy z kręgu historii, prawa międzynarodowego i europejskiego, turystyki, kulturoznawstwa, geografii, zagadnień środowiskowych, studiów postkolonialnych i politologów. W efekcie tych spotkań powstał pomysł stworzenia publikacji naukowej z udziałem naukowców spoza zespołu. Rezultatem tej inicjatywy jest powstająca praca zbiorowa Routledge Handbook on Cooperation, Interdependencies and Security in the Mediterranean. Książka jest przygotowywana pod redakcją badaczy z Uniwersytetu Jagiellońskiego (Karolina Golemo), Uniwersytetu w Padwie (Elena Calandri) i Uniwersytetu w Sewilli (Jesús Ventura Fernández), będących członkami projektu DG_MED. Na tę pracę zbiorową będzie się składało 25 rozdziałów autorstwa zarówno członków i członkiń projektu DG_MED, jak i wysoko wykwalifikowanych badaczy i badaczek z różnych dyscyplin naukowych. Tak dobrany zespół współpracowników ma zagwarantować prawdziwie innowacyjne, interdyscyplinarne ujęcie problematyki obszaru śródziemnomorskiego. Publikacja ukaże się w prestiżowym wydawnictwie Routledge w 2024 roku.

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Organizacja wiodąca: Uniwersytet Jagielloński

  • 1 recenzja dla skryptu dla studentów oraz przewodnika metodycznego

 

Główną potrzebą zaspokajajacą użyteczność i sens projektu jest potrzeba zapewnienia wysokiej jakości rezultatów wytworzonych w projekcie. O7 to recenzje materialnych efektów projektu jakimi są: e-skrypt dla studentów i e-przewodnik dla wykładowców akademickich. Recenzje są dziełem wykonanym przez niezależnych ekspertów, którzy ocenią wartość merytoryczną O5 i O6 ich walor cyfrowy oraz użyteczność dla użytkownika.

Widok zawartości stron Widok zawartości stron