Zasadniczą potrzebą edukacyjną konsorcjum, która jest możliwa do zaspokojenia w ramach projektu wpisującego się idealnie w priorytety wskazane przez Komisję Europejską, jest potrzeba podniesienia kompetencji cyfrowych kadry akademickiej partnerstwa. Kompetencji absolutnie niezbędnych do codziennej pracy edukacyjnej w uczelniach partnerstwa, która w obecnym czasie musi być prowadzona zdalnie metoda on-line. Zaplanowane opracowanie nowoczesnych, mulimedialnych i cyfrowych materiałów dydaktycznych do zajęć nie tylko uatrakcyjni wykłady i warsztaty prowadzone "na odległość", ale pozwoli na płynną działalność instytucji partnerskich, w tym na stworzenie i wdrożenie w instytucjach partnerskich, elementów planowanego nowego modułu edukacyjnego na specjalności „Ekspert do spraw polityki bezpieczeństwa oraz współpracy w basenie Morza Śródziemnego”.
Wskazane priorytety w zakresie szkolnictwa wyższego oraz wiodący priorytet horyzontalny dotyczące podniesienia kompetencji cyfrowych kadry akademickiej, dopasowania kompetencji i umiejętności praktycznych do aktualnych potrzeb edukacyjnych wywołanych pandemią i przemianami cywilizacyjnymi zostaną zrealizowane w formie przygotowania i przeprowadzenia wewnętrznych szkoleń kadry konsorcjum oraz podczas praktycznego wykorzystania i wdrożenia nabytych podczas nich kompetencji, do wykonania cyfrowych materiałów dydaktycznych do opracowywanych zajęć kursów dla studentów. Planowane szkolenia będą mieć wymiar międzynarodowy i oprócz nauczenia uczestników posługiwania się platformami edukacyjnymi i wykorzystywaniem istniejących zasobów cyfrowych,pokażą w jaki sposób można adaptować do formy cyfrowej materiały dydaktyczne używane do tej pory w formie standardowej. Projekt pomoże opracować nowe innowacyjne materiały do wybranych kursów modułu studiów oraz wdroży do biegłego użytkowania narzędzi i platform cyfrowych do edukacji zdalnej.
Priorytet horyzontalny w zakresie wsparcia kreatywności i świadomości kulturowej realizowany jest w oparciu o zakres tematyczny projektu i opracowywanego programu studiów; gdzie wiodącym tematem jest bezpieczeństwo i współpraca Unii Europejskiej w obszarze Basenu Morza Śródziemnego , który obejmuje zarówno kraje unijne jaki i te do UE nie należące. Takie ustawienie problematyki pozwala z jednej strony na umacnianie tożsamości europejskiej, dostrzeganie wspólnych europejskich wartości a z drugiej strony poznanie i zrozumienie kultur pozaeuropejskich i uświadomienie sobie zarówno podobieństw jak i różnic, tego co może łączyć oraz tego w czym różnią się omawiane obszary kulturowe. Bezpieczeństwo we współczesnej, unijnej rzeczywistości jest kluczowym zagadnieniem, które zapewnia stabilność integracji i budowanie potencjału Wspólnoty. Kreatywne podejście do zagadnienia polega na przekrojowym i interdyscyplinarnym zobaczeniu międzynarodowej współpracy w obszarze Basenu Morza Śródziemnego oraz wytworzeniu innowacyjnych nie istniejących jeszcze treści dydaktycznych i materiałów edukacyjnych, które będą w instytucjach partnerstwa służyły do wdrażania nowego programu studiów. Oznaczone obszary tematyczne są ścisłe związane zarówno z formami jak i zakresem merytorycznym opracowywanych w projekcie treści akademickiego kształcenia. Obejmować one będą: kształcenie on-line/na odległość, przygotowanie niestacjonarnych (ale wirtualnych) kursów praktycznego zastosowania kompetencji cyfrowych nabytych do tej pory jak również podniesienie tych kompetencji w drodze uczestniczenia kadry konsorcjum w kursach opracowanych specjalnie podczas działań projektowych; przygotowanie nowych kursów akademickich - dla kadry w zakresie cyfryzacji edukacji oraz dla studentów - nowej oferty kursów w ramach nowatorskiego modułu szkoleniowego na specjalności „Ekspert do spraw polityki bezpieczeństwa oraz współpracy w basenie Morza Śródziemnego”. Obszar tematyczny dotyczący współpracy i stosunków międzynarodowych będzie zrealizowany dzięki międzynarodowemu składowi i współpracy w ramach konsorcjum, wykorzystania kontaktów i kooperacji instytucji partnerstwa, z krajami poza unijnymi Basenu Morza Śródziemnego (np. partner hiszpański współpracuje z uniwersytetem z Maroka), treścią planowanych studiów jest współpraca i stosunki międzynarodowe, polityka bezpieczeństwa, międzykulturowe negocjacje.
Podsumowując, można stwierdzić, że realizacja wybranych priorytetów odbywać się będzie zarówno poprzez projektowe aktywności i działania; poprzez zawartość merytoryczną projektu, jak i będą one widoczne w projektowych rezultatach.