Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Program Erasmus+

Numer projektu: 2020-1-PL01-KA226-HE-095909

KA2 - Współpraca na rzecz innowacji i wymiany dobrych praktyk
KA226 - Partnerstwa na rzecz gotowości do edukacji cyfrowej

Początek projektu: 01.03.2021
Zakończenie projektu: 31.08.2023

Materiały zostały zrealizowane przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej w ramach programu Erasmus+. Odzwierciedlają jedynie stanowisko ich autorów i Komisja Europejska oraz Narodowa Agencja Programu Erasmus+ nie ponoszą odpowiedzialności za jej zawartość merytoryczną. Materiały są bezpłatne.

 

 

 

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Cele

  • Rozwój kompetencji cyfrowych uczestników projektów.
  • Dostosowanie umiejętności kadry akademickiej do wymogów edukacji online w okresie pandemii.
  • Podniesienie jakości nauczania on-line i na odległość w instytucjach partnerskich.
  • Poszerzenie oferty edukacyjnej uczelni partnerskich poprzez opracowanie programów wybranych kierunków w ramach nowego modułu studiów na specjalności „Ekspert ds. Polityki bezpieczeństwa i współpracy na Morzu Śródziemnym”.
  • Opracowanie cyfrowych narzędzi i materiałów dydaktycznych do wybranych kursów / cyfrowe dostosowanie istniejących materiałów.
  • Stymulowanie poziomu internacjonalizacji w instytucjach partnerskich.
  • Tworzenie sieci kontaktów pomiędzy pracownikami i instytucjami zainteresowanymi realizacją celów projektu.
  • Stworzenie platformy współpracy z ekspertami w dziedzinie edukacji on-line oraz rozwoju cyfrowych narzędzi i materiałów dydaktycznych.
  • Wymiana dobrych praktyk, doświadczeń i innowacyjnych pomysłów w dziedzinie nauczania na odległość.

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Wydarzenia ostatniego roku zrewidowały cyfrowe kompetencje kadry edukacyjnej, także uniwersyteckiej i wykazały znaczące niedobory tych kompetencji. Konieczność nauczania on line i na odległość w połączeniu ze standardowymi działaniami akademickimi postawiły przed uczelniami ogromne wyzwanie. Brak materiałów dydaktycznych dostosowanych do edukacji zdalnej w ubiegłych miesiącach pracy wywołał zmęczenie i znudzenie studentów oraz frustracje wśród prowadzących. Badania - rozmowy prowadzone w uczelniach partnerskich z nauczycielami akademickimi wykazały palącą potrzebę podniesienia kompetencji cyfrowych, nauczenia się tworzenia nowych e-materiałów dydaktycznych lub aktualizowania już istniejących i dostosowania ich do pracy zdalnej. Mowa tu o materiałach dla studentów, sylabusach, skryptach, materiałach multimedialnych oraz wskazówkach dla prowadzących zajęcia nowymi metodami. Strategia rozwoju uczelni, w tym instytucji koordynującej, zakłada rozwój digitalizacji i edukacji zdalnej. Utworzono obszar badawczy zwany DigiWorld. We wszystkich instytucjach partnerstwa prowadzone są szkolenia w zakresie użytkowania platform edukacyjnych. Jednakże szkolenia te nie są wystarczające. Dają ogólną i teoretyczną wiedzę (dla niektórych osób trudną do przyswojenia), ale nie kształtują umiejętności wdrażania jej codziennej praktyce akademickiej. 
Instytucje partnerskie - wykładowcy i studenci (rozmowy i miniwywiady z pierwszych dni października 2020) potwierdzili, że brakuje elektronicznych/cyfrowych materiałów dydaktycznych do poszczególnych kursów, a wysyłanie studentom zeskanowanych pdf'ów książek tematycznych nie ułatwia studiowania on-line. W uczelni wnioskującej planowane jest opracowanie i wdrożenie nowego modułu studiów na specjalności „Ekspert do spraw polityki bezpieczeństwa oraz współpracy w basenie Morza Śródziemnego”.

W zakresie opracowania i wdrożenia rezultatów projektu konieczna jest współpraca międzynarodowa, skorzystanie z dobrych praktyk i sprawdzonych metod nauczania w instytucjach partnerstwa, celem dostosowania i i digitalizacji procesu nauczania do wymagań edukacji on-line. Wartością dodaną będzie wspólny sylabus do nowego modułu edukacyjnego dotyczącego bezpieczeństwa w Basenie Morza Śródziemnego, wraz z jego cyfrową formą obudowy dydaktycznej dla wybranych kursów, jak również (po adaptacji do warunków lokalnych) wdrożenie tego modułu do codziennej pracy uczelni partnerstwa.

Widok zawartości stron Widok zawartości stron