Wydarzenia ostatniego roku zrewidowały cyfrowe kompetencje kadry edukacyjnej, także uniwersyteckiej i wykazały znaczące niedobory tych kompetencji. Konieczność nauczania on line i na odległość w połączeniu ze standardowymi działaniami akademickimi postawiły przed uczelniami ogromne wyzwanie. Brak materiałów dydaktycznych dostosowanych do edukacji zdalnej w ubiegłych miesiącach pracy wywołał zmęczenie i znudzenie studentów oraz frustracje wśród prowadzących. Badania - rozmowy prowadzone w uczelniach partnerskich z nauczycielami akademickimi wykazały palącą potrzebę podniesienia kompetencji cyfrowych, nauczenia się tworzenia nowych e-materiałów dydaktycznych lub aktualizowania już istniejących i dostosowania ich do pracy zdalnej. Mowa tu o materiałach dla studentów, sylabusach, skryptach, materiałach multimedialnych oraz wskazówkach dla prowadzących zajęcia nowymi metodami. Strategia rozwoju uczelni, w tym instytucji koordynującej, zakłada rozwój digitalizacji i edukacji zdalnej. Utworzono obszar badawczy zwany DigiWorld. We wszystkich instytucjach partnerstwa prowadzone są szkolenia w zakresie użytkowania platform edukacyjnych. Jednakże szkolenia te nie są wystarczające. Dają ogólną i teoretyczną wiedzę (dla niektórych osób trudną do przyswojenia), ale nie kształtują umiejętności wdrażania jej codziennej praktyce akademickiej.
Instytucje partnerskie - wykładowcy i studenci (rozmowy i miniwywiady z pierwszych dni października 2020) potwierdzili, że brakuje elektronicznych/cyfrowych materiałów dydaktycznych do poszczególnych kursów, a wysyłanie studentom zeskanowanych pdf'ów książek tematycznych nie ułatwia studiowania on-line. W uczelni wnioskującej planowane jest opracowanie i wdrożenie nowego modułu studiów na specjalności „Ekspert do spraw polityki bezpieczeństwa oraz współpracy w basenie Morza Śródziemnego”.
W zakresie opracowania i wdrożenia rezultatów projektu konieczna jest współpraca międzynarodowa, skorzystanie z dobrych praktyk i sprawdzonych metod nauczania w instytucjach partnerstwa, celem dostosowania i i digitalizacji procesu nauczania do wymagań edukacji on-line. Wartością dodaną będzie wspólny sylabus do nowego modułu edukacyjnego dotyczącego bezpieczeństwa w Basenie Morza Śródziemnego, wraz z jego cyfrową formą obudowy dydaktycznej dla wybranych kursów, jak również (po adaptacji do warunków lokalnych) wdrożenie tego modułu do codziennej pracy uczelni partnerstwa.